Hoe pak je een SWOT-analyse aan?

Een eenvoudige vraag, maar toch is de SWOT geen eenvoudige oefening. Iedereen weet waar dit vierletterwoord voor staat. Maar bent u altijd gelukkig met het resultaat? Vindt u eigenlijk ook dat er niet zoveel nieuwe inzchten  ontstaan uit die vier kwadranten? En waarom zou u tijd spenderen aan een SWOT? 

Simonne Vermeylen begeleidt bedrijven en organisaties in de herziening en formulering van hun strategie. Soms met gebruik van de SWOT, soms zonder. Maar altijd staan efficiëntie en effectiviteit voorop. Daarom dat ze ervan overtuigd is dat de meeste SWOTs beter kunnen. Op basis van haar jarenlange ervaring slaagt ze erin om voor elk probleem een werkwijze te gebruiken die is aangepast aan de noden van de klant.  Een SWOT-analyse als beginpunt van een strategische verkenning is handig, maar... de praktijk wijst uit dat er veel meer uit te halen valt dan nu het geval is. 

Een aantal noodzakelijke stappen in dit proces:

  1. Welk probleem wil je met de SWOT oplossen? Wil je een specifieke vraag oplossen of gewoon even een situatieschets? 
  2. Waar ligt de grens tussen intern en extern: welke is de eenheid van analyse?
  3. De voorbereiding: elk element is onderbouwd met gezonde argumenten
  4. We gebruiken een systematiek om ervoor te zorgen dat we niets over het hoofd zien
  5. We filteren de gegevens naar prioriteit en voorkeur
  6. Een confrontatiematrix geeft een aantal alternatieven.
  7. Dan volgt de strategische keuze en kan het uitvoeringswerk beginnen. 

Wij bieden een workshop en in-company begeleiding. Binnenkort volgt op deze pagina meer nieuws hierover, maar contacteer ons voor meer info.

Voor de volledig herziene versie met voorbeelden: "Werken met de SWOT-analyse" te vinden op Politeia, vanaf april 2018 weer te verkrijgen!