2 Perspectieven: leiderschap en strategisch management.

 

Hans Begeer, managementconsultant, www.bmc-consultancy.be, en 

Simonne Vermeylen; prof. em. en bedrijfsadviseur, www.suntzu.be. 

Beiden zijn ook auteur van diverse management publicaties.

 

De vorige blogs:

·       Hoe het ego leiders belemmert anders te denken en handelen HB (1)

·       Help! Het is crisis! Strategie post-corona SV (2)

·       Je ego inzetten voor groei en ontwikkeling HB (3)

·       Crisissen als kans voor vernieuwing SV (4)

·       Zelfleiderschap en toekomst HB (5)

·       De toekomst door een breedhoeklens SV (6)

·       Angst als raadgever? Laat je ego de controle niet overnemen HB (7)

·       Angstige organisaties, verlies het noorden niet SVE (8)

 

Twee weten meer dan één (SV 10)

 

…. En drie weten nog meer. Lees er maar “The Wisdom of Crowds “(2005, Surowiecki) op na.

 

 Net zoals we inzetten op teamspirit, is samenwerking tussen organisaties een belangrijke pijler om onze bedrijven weer aan het draaien te krijgen. Samenwerking, in de vorm van netwerken, allianties, fusies en overnames zijn juridisch goed omkaderd en hebben specifieke doelen. Maar laat ons eens kijken wat samenwerking nog zou kunnen betekenen in deze (post?)coronatijden, die bol staan van onzekerheden. Waar kunnen we de informatie halen die ons een houvast biedt? Hoe kunnen we sneller leren? Kunnen wij tijdelijk risico’s delen zonder ons vast te pinnen op contracten? 

Samenwerking biedt daarop zeker een antwoord, zij het dat we daarvoor eerst en vooral uit “ons kot“ moeten komen, en bereid zijn ons kwetsbaar op te stellen: toegeven dat we het niet allemaal weten en bereid zijn om inzichten te delen.

We zoeken dus een diversiteit aan opinies, en wel van “wijze” mensen. 

 

Sommige experten hebben door de coronacrisis een onverwachte status verworven. Wel, er staan nog talrijke experten ter beschikking die in groep kunnen aangesproken worden. 

Al gedacht aan het opzetten van klankbordgroepen?  (sounding board, advisory). Niets zo leerrijk als collegas laten meedenken over onrijpe ideeën . Crowdsourcing biedt de mogelijkheid om een probleem voor te leggen aan een grotere groep die voorstellen formuleert om dit op te lossen. Zeker in deze digitale tijden vormt het een tijdsbesparende en effectieve manier om snel ideeën te sprokkelen. 

Ook lerende netwerken zijn uitgelezen manieren van samenwerken waarin op niet-bedreigende wijze kan gebouwd worden. 

 

Of je zit al in een aantal netwerken? Dan is het nu het moment om deze te verbreden of aan te passen. Of je zet zelf een initiatief op. Het hoeft niet veel te kosten of ingewikkeld te zijn. En het feit dat we ons nog steeds aan de social distancing moeten houden, verhindert wellicht dat we meer aandacht  besteden aan het sociale, dan aan de inhoud van het gesprek. Degelijk voorbereid door alle partners kunnen dergelijke initiatieven ervoor zorgen dat samenwerken ook samen leren wordt, samen beter begrijpen, samen door de mist laveren. Niets moet, alles kan hierbij. 

 

De urgentie is misschien een beetje verdwenen, de onzekerheid niet. Samenwerken om deze onzekerheid wat wind uit de zeilen te nemen is zeker het proberen waard.